Gewoon zo! Geld: Wat moet je weten als je gaat winkelen? MAKKELIJKLEZENGIDS OVER GELD

Maat: px
Weergave met pagina beginnen:

Download "Gewoon zo! Geld: Wat moet je weten als je gaat winkelen? MAKKELIJKLEZENGIDS OVER GELD"

Transcriptie

1 Gewoon zo! Geld: Wat moet je weten als je gaat winkelen? MAKKELIJKLEZENGIDS OVER GELD

2 Betalen Als je een boodschap doet of bijvoorbeeld een trui koopt, moet je afrekenen. Betalen kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door cash te betalen. Of door te pinnen. Cash betalen betekent dat je met munten of papiergeld betaalt. Heb je bijvoorbeeld boodschappen gedaan in de supermarkt? Je kunt je boodschappen dan afrekenen met cash geld. Bijvoorbeeld met een biljet van 20 euro. Creditcard Je kunt soms ook betalen met een creditcard. Een creditcard is een bankpas waarmee de bank geld voorschiet. Je kunt dan bijvoorbeeld nieuwe schoenen kopen en hoeft deze pas later te betalen. Je hebt dan een krediet bij Afbetalen kan handig zijn als je een televisie koopt Pinnen Je kunt ook betalen door te pinnen. Je haalt je bankpas dan door de betaalautomaat bij de kassa. En je toetst je pincode in. Nadat je toestemming hebt gegeven, wordt het bedrag van je bankrekening afgeschreven. Chippen Op alle bankpasjes zit een chipknip. Met een chipknip kun je goedkope boodschappen betalen zonder pincode. Je hoeft daardoor geen contant geld bij je te hebben. Je zet geld op je chipknip door hem op te laden. Dat doe je bij een chip-oplaadpunt. Heb je de chipknip opgeladen? Dan kun je er in bijna alle winkels bij de kassa mee betalen. Je gebruikt daarvoor hetzelfde apparaat als bij pinnen. Betalen met je chipknip noem je chippen. 8

3 de bank. Krediet betekent schuld. Je creditcard is verbonden aan je betaalrekening. Aan het eind van de maand schrijft je bank je krediet af van je betaalrekening. dat je producten koopt die je eigenlijk niet kunt betalen. Door de kleine maandbedragen lijkt een televisie goedkoper dan hij is. Meer informatie over manieren van betalen vind je in het boekje Gewoon zo! Geld: Op welke manieren kun je betalen? Aanbetalen Soms is een product niet op voorraad. Dat betekent dat het product is uitverkocht. De verkoper kan het dan voor je bestellen. En je vragen een aanbetaling te doen. Je betaalt dan alvast een deel van het totale bedrag. De rest betaal je als het product er is. Je kunt vaak aanbetalingen doen op dure producten. Bijvoorbeeld op meubels. Afbetalen In Nederland kun je steeds vaker kopen op afbetaling. Afbetalen betekent dat je het aankoopbedrag in termijnen mag terugbetalen. Je betaalt dan bijvoorbeeld elke maand een gedeelte van het bedrag. Afbetalen kan handig zijn als je een duur product wilt kopen. Bijvoorbeeld een televisie. Betalen op afbetaling heeft nadelen. Je moet bijvoorbeeld rente over het bedrag betalen. Rente is een vergoeding voor geld dat je hebt geleend. Je bent met afbetalen dus altijd duurder uit dan met contant betalen. Bij afbetalen bestaat bovendien het gevaar Woordenlijst Aanbetalen betekent dat je alvast een deel van het totale bedrag betaalt. De rest betaal je als het product er is. Afbetalen betekent dat je het aankoopbedrag in termijnen mag terugbetalen. Je betaalt dan bijvoorbeeld elke maand een gedeelte van het bedrag. Cash geld zijn munten en biljetten. Chippen is betalen met je chipknip. Een creditcard is een bankpas waarmee de bank je geld voorschiet. Aan het eind van de maand schrijft je bank het bedrag/de bedragen af van je bankrekening. Krediet betekent schuld. Pinnen is geld opnemen bij een bankautomaat met je bankpas en je pincode. Of in winkels betalen met je bankpas en je pincode. 9

4 Kopen en betalen via internet Steeds meer mensen kopen spullen op internet. Er zijn ook steeds meer winkels op internet. Door te winkelen op internet kun je producten uit de hele wereld kopen. En prijzen met elkaar vergelijken. Kopen op internet gaat zo: Stap 1: Ga naar de website waar je een product wilt kopen. Stap 2: Klik met de muis de producten aan die je wilt kopen. En leg ze in de winkelmand. Stap 3: Betaal de producten. Er zijn verschillende manieren om af te rekenen. Welke dit zijn lees je hiernaast. Stap 4: Je hebt de producten thuis binnen enkele weken. Soms zelfs al binnen enkele dagen. Winkels op internet Bekende internetwinkels zijn en Dit zijn websites die boeken en cd s verkopen. Bol en Amazon verkopen hun producten alleen via internet. Er zijn ook winkels die hun producten in een echte winkel en op internet verkopen. Bijvoorbeeld kledingwinkel H&M. Op de website kun je de kleding van H&M bestellen. Het nadeel is dat je de kleding niet kunt passen. Ook supermarkt Albert Heijn heeft een winkel op internet. Op de website klik je de boodschappen aan. Die krijg je dan de volgende dag thuisbezorgd. Betalen doe je met je pinpas. De bezorger van de boodschappen heeft een pinapparaat bij zich. Veilingen op internet Je kunt ook producten kopen op een veiling op internet. Bijvoorbeeld op of Op deze websites staan vooral tweedehands producten. Tweedehands producten zijn producten die al gebruikt zijn. Kleding en auto s kun je bijvoorbeeld tweedehands kopen. Bieden Op een veilingsite kun je bieden op een product. Bieden betekent dat jij zegt wat je voor een product wilt betalen. Vindt de verkoper jouw bod meestal goed? Dan kun je het product kopen. Er zijn meestal ook andere mensen die op het product bieden. De verkoper wacht vaak een paar dagen op het hoogste bod. Soms is er van tevoren een sluitingstijd vastgesteld. Dat wil zeggen dat van tevoren bekend is tot welk tijdstip je kunt bieden. 10

5 Soms kun je op een veilingsite niet bieden. De verkoper zegt dan direct wat je voor het product moet betalen. Verkopen Op veilingen op internet kun je ook zelf producten verkopen. Op de internetsites en kun je lezen hoe dat gaat. Tip!: In Nederland heb je internetwinkels met het Thuiswinkel Waarborg. Dit logo heeft de vorm van een huisje. Het logo betekent dat de winkels betrouwbaar zijn. Meer weten? Kijk dan op Betalen via internet Producten op internet bestellen is makkelijk. Maar betalen vinden veel mensen nog lastig. Je kunt producten die je op internet koopt vooraf en achteraf betalen. Achteraf betalen is het veiligst. Dan betaal je pas als je het product in huis hebt. Je kunt dan controleren of het product goed is. Het verschilt per webwinkel of je vooraf en/of achteraf kunt betalen. Betaalmiddelen Betalen op internet kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld met je creditcard of via ideal. Creditcard Je kunt bijvoorbeeld met je creditcard betalen. Je moet dan je kaartnummer invullen en de vervaldatum van je creditcard. De vervaldatum is de maand en het jaar tot wanneer je creditcard geldig is. Het is niet altijd veilig om met je creditcard te betalen. Kijk daarom of de internetwinkel het logo Thuiswinkel Waarborg heeft. Dit logo betekent dat de winkels betrouwbaar is. ideal Je kunt aankopen op internet ook betalen met ideal. ideal is een veilige manier van betalen. Het gaat zo: Stap 1: Klik op de ideal-betaalknop. Stap 2: Kies de naam van je bank. Stap 3: Je komt vanzelf terecht op de website van je bank. Daar staat een betaalopdracht. Stap 4: Vul alle gegevens in. Stap 5: Klopt het bedrag? Geef je bank dan de opdracht te betalen. Als je gebruik wilt maken van ideal moet je kunnen internetbankieren. Meer over internetbankieren lees je in Gewoon zo! Geld: Hoe regel je bankzaken? Acceptgiro Je kunt aankopen op internet soms ook met een acceptgiro betalen. De internetwinkel stuurt de acceptgiro dan met het product mee. Op de acceptgiro zijn je naam, adres en rekeningnummer al ingevuld. Ook het bedrag 11

VEILIG OP DE BANK Opdrachtenblad Niveau:

VEILIG OP DE BANK Opdrachtenblad Niveau: Opdrachten Opdracht 1 Wat zijn de voor- en nadelen van internetbankieren volgens jou? Maak jij je wel eens zorgen over de risico s van internetbankieren? Maak jij zelf gebruik van internetbankieren? In

Nadere informatie

VEILIG OP DE BANK Opdrachtenblad Niveau:

VEILIG OP DE BANK Opdrachtenblad Niveau: Opdrachten Opdracht 1 Jasmina kan sinds kort zelf internetbankieren. Ze moet nog een beetje wennen dat ze met een apparaatje moet inloggen. a) Wat is dat voor apparaatje? Heb jij dit zelf ook? b) Waarom

Nadere informatie

Loen Educatie & Schrijfwerk www.economieweb.nl. (N)iets op de bank? Lesbrief over sparen en lenen

Loen Educatie & Schrijfwerk www.economieweb.nl. (N)iets op de bank? Lesbrief over sparen en lenen (N)iets op de bank? Lesbrief over sparen en lenen Het is makkelijk en verstandig om geld achter de hand te hebben. Er kan bijvoorbeeld iets kapot gaan in huis, of je spaart voor iets dat je graag wil hebben.

Nadere informatie

Bijna elf miljoen Nederlanders kochten vorig jaar. Geen last van opdringerige verkopers. Online winkelen

Bijna elf miljoen Nederlanders kochten vorig jaar. Geen last van opdringerige verkopers. Online winkelen Online winkelen Geen last van opdringerige verkopers Terwijl de kopers wegblijven uit de winkelstraten, wordt er online elk jaar meer gekocht. Ook steeds meer SeniorWeb-leden durven het aan. Waarom vinden

Nadere informatie

Kun jij slim shoppen?

Kun jij slim shoppen? Kun jij slim shoppen? Wie heeft er al iets gehoord over de Week van het geld? Als ik later groot ben Omgaan met geld is leuk, zeker als je hebt geleerd hoe je dit kunt doen. Als jullie groot zijn, krijgen

Nadere informatie

Geld en betalen vmbo12

Geld en betalen vmbo12 banner Auteur Laatst gewijzigd Licentie Webadres VO-content 19 juni 2017 CC Naamsvermelding-GelijkDelen 3.0 Nederland licentie https://maken.wikiwijs.nl/62155 Dit lesmateriaal is gemaakt met Wikiwijs van

Nadere informatie

EURO. Vanaf januari 2002 betalen we in Nederland en in veel andere Europese landen met de euro.

EURO. Vanaf januari 2002 betalen we in Nederland en in veel andere Europese landen met de euro. EURO Vanaf januari 2002 betalen we in Nederland en in veel andere Europese landen met de euro. Muntgeld Bankbiljetten EURO Hadden jullie al gezien dat er 2 briefjes zijn van 5 euro? oud briefje nieuw briefje

Nadere informatie

Beschrijving Sparen en lenen zijn, naast het betalingsverkeer, de diensten van de bank waar de meeste mensen gebruik van maken.

Beschrijving Sparen en lenen zijn, naast het betalingsverkeer, de diensten van de bank waar de meeste mensen gebruik van maken. Beschrijving Sparen en lenen zijn, naast het betalingsverkeer, de diensten van de bank waar de meeste mensen gebruik van maken. Heb jij inzicht in jouw geld- en bankzaken? Welke betaalvormen zijn er en

Nadere informatie

Omdat u er niet alleen voor staat Een aandeel in elkaar

Omdat u er niet alleen voor staat Een aandeel in elkaar Samen bankieren Omdat u er niet alleen voor staat Een aandeel in elkaar Leeswijzer Handige hulpmiddelen om zelfstandig te bankieren: 3 - Geld opnemen 3 - Rabo Internetbankieren en de Rabo Bankieren App

Nadere informatie

Handleiding Pinnen: snel, eenvoudig en veilig

Handleiding Pinnen: snel, eenvoudig en veilig 1 Handleiding Pinnen: snel, eenvoudig en veilig Pinnen: snel, eenvoudig en veilig Met je bankpas op zak heb je maar weinig contant geld nodig. In bijna alle winkels, supermarkten en tankstations kun je

Nadere informatie

Op vakantie in het buitenland. Als je ouder bent, kun je met een bankpas overal geld opnemen.

Op vakantie in het buitenland. Als je ouder bent, kun je met een bankpas overal geld opnemen. Tekst bij powerpointpresentatie spreekbeurt basisschool Dia 1: Inleiding Wie is er wel eens bij een bank geweest?. Wie van jullie heeft al een eigen bankrekening?.. In Nederland heeft 8 van de 10 jongeren

Nadere informatie

Naam :. Maart Met dank aan: bron:

Naam :. Maart Met dank aan: bron: Naam :. Klas :.. Datum: score Maart 2010 Met dank aan: bron: www.geldmoetrollen.org Vooraf Voor deze opdracht heb je informatie nodig van een website. Start dus een computer op, ga naar het internet en

Nadere informatie

Online betalen via uw eigen bank

Online betalen via uw eigen bank Online betalen via uw eigen bank deelnemende banken MAKKELIJK VEILIG SNEL BETROUWBAAR Uw meest praktische manier van online betalen Steeds meer mensen kopen op het internet. Een boek, reis, dvd, muziek

Nadere informatie

Online betalen via uw eigen bank

Online betalen via uw eigen bank Online betalen via uw eigen bank deelnemende banken MAKKELIJK VEILIG SNEL BETROUWBAAR Uw meest praktische manier van online betalen Steeds meer mensen kopen op het internet. Een boek, reis, dvd, muziek

Nadere informatie

Taak 1 en 2 opdracht 3 De Balans deel 1

Taak 1 en 2 opdracht 3 De Balans deel 1 Taak 1 en 2 opdracht 3 De Balans deel 1 Naam leerling Klas Datum 1 Het is 1juli 2013. Je hebt nog niet eerder een balans gemaakt, daarom ga je dit samen met Almir doen. Eerst vul je alle rekeningen in

Nadere informatie

(N)iets op de bank? Lesbrief over sparen, beleggen en lenen

(N)iets op de bank? Lesbrief over sparen, beleggen en lenen (N)iets op de bank? Lesbrief over sparen, beleggen en lenen Het is verstandig om geld achter de hand te hebben. Sparen betekent het niet uitgeven van een deel van je inkomen. Je kunt verschillende redenen

Nadere informatie

takenboek DeeL 2 A1-A2

takenboek DeeL 2 A1-A2 takenboek DeeL 2 A1-A2 Basisleergang Nederlands voor anderstaligen Universiteit van Amsterdam, Instituut voor Nederlands als Tweede Taal (INTT) Nicky Heijne Marten Hidma Karolien Kamma Vrije Universiteit

Nadere informatie

Uniforme veiligheidsregels particulieren

Uniforme veiligheidsregels particulieren Uniforme veiligheidsregels particulieren De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft samen met de Consumentenbond regels opgesteld voor veilig elektronisch bankieren en betalen. Deze veiligheidsregels

Nadere informatie

5,6. Praktische-opdracht door een scholier 1697 woorden 25 januari keer beoordeeld. 1. Wat is er allemaal te koop?

5,6. Praktische-opdracht door een scholier 1697 woorden 25 januari keer beoordeeld. 1. Wat is er allemaal te koop? Praktische-opdracht door een scholier 1697 woorden 25 januari 2006 5,6 28 keer beoordeeld Vak Economie 1. Wat is er allemaal te koop? Je kan tegenwoordig echt alles kopen via internet, van kleine make-up

Nadere informatie

OEFENSCHRIFT DEEL 2 A1-A2

OEFENSCHRIFT DEEL 2 A1-A2 OEFENSCHRIFT DEEL 2 A1-A2 Basisleergang Nederlands voor anderstaligen Universiteit van Amsterdam, Instituut voor Nederlands Taalonderwijs en Taaladvies (INTT) Nicky Heijne Marten Hidma Karolien Kamma Vrije

Nadere informatie

Voorwaarden SNS Jeugd Betalen

Voorwaarden SNS Jeugd Betalen Voorwaarden SNS Jeugd Betalen 8.4241.00.1506 (01-07-2015) Dit zijn de Voorwaarden SNS Jeugd Betalen. In dit document lees je informatie over SNS Jeugd Betalen en zie je welke afspraken er gelden voor deze

Nadere informatie

De betaalwijze hangt direct samen met de manier waarop je de boeken wenst te ontvangen. Er zijn twee mogelijkheden hoe je je boeken kunt ontvangen:

De betaalwijze hangt direct samen met de manier waarop je de boeken wenst te ontvangen. Er zijn twee mogelijkheden hoe je je boeken kunt ontvangen: Betaalwijze De betaalwijze hangt direct samen met de manier waarop je de boeken wenst te ontvangen. Er zijn twee mogelijkheden hoe je je boeken kunt ontvangen: 1. Je laat het boekenpakket thuisbezorgen:

Nadere informatie

LESHANDLEIDING. NIVEAU vmbo 2 e en 3 e leerjaar. VAKGEBIEDEN burgerschap/maatschappijleer, Nederlands.

LESHANDLEIDING. NIVEAU vmbo 2 e en 3 e leerjaar. VAKGEBIEDEN burgerschap/maatschappijleer, Nederlands. LESHANDLEIDING NIVEAU vmbo 2 e en 3 e leerjaar. VAKGEBIEDEN burgerschap/maatschappijleer, Nederlands. DOELSTELLING Met deze les worden doelen bereikt die aansluiten op referentieniveau 2F en 3F mondelinge

Nadere informatie

Betalen? Wij zijn uw bank.

Betalen? Wij zijn uw bank. Betalen? Wij zijn uw bank. U wilt eenvoudig uw bankzaken regelen? Wij hebben een betaalpakket zonder onnodige extra s. In deze tijd kunt u niet meer zonder een betaalpakket. Gewoon om te kunnen pinnen,

Nadere informatie

Voorwaarden ASN Studentenrekening

Voorwaarden ASN Studentenrekening Voorwaarden Dit zijn de Voorwaarden. In dit document lees je informatie over je betaalrekening en zie je welke afspraken er gelden. Bijvoorbeeld dat je niet rood mag staan als we dat niet hebben afgesproken.

Nadere informatie

Maak je eigen jaarbegroting

Maak je eigen jaarbegroting Maak je eigen jaarbegroting Inleiding Een begroting maken. Het woord begroting wordt normaal gesproken alleen gebruikt bij bedrijven en de overheid. Maar het is tijd om ook jouw budget dezelfde aandacht

Nadere informatie

Voorwaarden SNS EU Betaalrekening

Voorwaarden SNS EU Betaalrekening Voorwaarden SNS EU Betaalrekening 8.4423.00.1612 (01-01-2017) Voorwaarden SNS EU Betaalrekening Dit zijn de Voorwaarden SNS EU Betaalrekening. In dit document lees je informatie over je betaalrekening

Nadere informatie

Voorwaarden ASN Studentenrekening

Voorwaarden ASN Studentenrekening Voorwaarden Dit zijn de Voorwaarden. In dit document lees je informatie over je betaalrekening en zie je welke afspraken er gelden. Bijvoorbeeld dat je niet rood mag staan als we dat niet hebben afgesproken.

Nadere informatie

Lees het verhaal over Geld eens rustig door. Maak voor jezelf een samenvatting of powerpoint.

Lees het verhaal over Geld eens rustig door. Maak voor jezelf een samenvatting of powerpoint. Jouw spreekbeurt over GELD. Een spreekbeurt over geld, leuk! Dat zal iedereen aanspreken, want we hebben er allemaal mee te maken en de meesten kopen graag leuke dingen. Maar ja, dan moet je wel geld hebben.

Nadere informatie

Gemakkelijk en veilig voor iedereen

Gemakkelijk en veilig voor iedereen Gemakkelijk en veilig voor iedereen MyOrder Cashless Betalen Snel, gemakkelijk en veilig Tijdens de pauze wil je snel wat te drinken bestellen. Je hebt alleen geen contant geld op zak. Geen probleem. Vanaf

Nadere informatie

EXAMENTRAINER. 1 Jeroen heeft geld te kort om nu een nieuwe tv te kopen, hij wil geld lenen. Noem een voordeel en een nadeel van lenen.

EXAMENTRAINER. 1 Jeroen heeft geld te kort om nu een nieuwe tv te kopen, hij wil geld lenen. Noem een voordeel en een nadeel van lenen. EXAMENTRAINER Opgave 1 Even verder surfen Jeroen is op zoek naar een nieuwe tv, want zijn oude is stuk gegaan. Hij zoekt op internet bij bedrijven waar je een tv op afbetaling kunt kopen, want hij heeft

Nadere informatie

Betalen? Wij zijn uw bank.

Betalen? Wij zijn uw bank. Betalen? Wij zijn uw bank. U wilt eenvoudig uw bankzaken regelen? Wij hebben een betaalpakket zonder onnodige extra s. In deze tijd kunt u niet meer zonder een betaalpakket. Gewoon om te kunnen pinnen

Nadere informatie

Betalen? Wij zijn uw bank.

Betalen? Wij zijn uw bank. Betalen? Wij zijn uw bank. 2 U wilt eenvoudig uw bankzaken regelen? Met ons betaalpakket doet u dat op úw manier. In deze tijd kunt u niet meer zonder een betaalpakket. Pinnen, overboeken en betalen. Op

Nadere informatie

Voorwaarden SNS Jeugdbetalen

Voorwaarden SNS Jeugdbetalen Voorwaarden SNS Jeugdbetalen 8.4241.00.1711 (01-11-2017) Voorwaarden SNS Jeugdbetalen Dit zijn de Voorwaarden SNS Jeugd Betalen. In dit document lees je informatie over SNS Jeugd Betalen en zie je welke

Nadere informatie

Voorwaarden Plus Betalen

Voorwaarden Plus Betalen Particulier Betalen Voorwaarden Plus Betalen Dit zijn de Voorwaarden Plus Betalen. In dit document leest u informatie over uw betaalrekening en welke afspraken er gelden. Bijvoorbeeld dat u niet rood mag

Nadere informatie

Rabobank Utrecht, partner voor bankzaken. Ook als u extra hulp nodig heeft. Een aandeel in elkaar

Rabobank Utrecht, partner voor bankzaken. Ook als u extra hulp nodig heeft. Een aandeel in elkaar Rabobank Utrecht, partner voor bankzaken Ook als u extra hulp nodig heeft Een aandeel in elkaar 1875 RABO_Folder_A5_WEL-schreef.indd 1 01-05-15 13:45 De Rabobank, uw partner bij bankzaken Soms is het lastig

Nadere informatie

Betalen? Wij zijn uw bank.

Betalen? Wij zijn uw bank. Betalen? Wij zijn uw bank. U wilt eenvoudig uw bankzaken regelen? Met ons betaalpakket doet u dat op úw manier. In deze tijd kunt u niet meer zonder een betaalpakket. Pinnen, overboeken en betalen. Op

Nadere informatie

Voorwaarden SNS Jongerenrekening

Voorwaarden SNS Jongerenrekening Voorwaarden SNS Jongerenrekening 8.4243.00.1504 (01-07-2015) Dit zijn de Voorwaarden SNS Jongerenrekening. In dit document lees je informatie over je betaalrekening en zie je welke afspraken er gelden.

Nadere informatie

Voorwaarden SNS Studenten- Rekening

Voorwaarden SNS Studenten- Rekening Voorwaarden SNS Studenten- Rekening 8.4242.00 (19-11-2018) Voorwaarden SNS Studentenrekening Dit zijn de voorwaarden van de betaalrekening SNS Studentenrekening. In dit document lees je informatie over

Nadere informatie

Concept Ruil. begrippen giraal geld contante betalingen indirecte ruil chartaal geld betalingsverkeer directe ruil kosten (betalingsverkeer)

Concept Ruil. begrippen giraal geld contante betalingen indirecte ruil chartaal geld betalingsverkeer directe ruil kosten (betalingsverkeer) DIGITALE LESBRIEF CONTANTE BETALINGEN GETELD Doelgroep: SLU: 4 havo, 4 vwo 1 lesuur, exclusief huiswerkopdracht Concept Ruil begrippen giraal geld contante betalingen indirecte ruil chartaal geld betalingsverkeer

Nadere informatie

Rabobank s-hertogenbosch en omstreken

Rabobank s-hertogenbosch en omstreken Rabobank s-hertogenbosch en omstreken Jouw spreekbeurt over geld Een spreekbeurt over geld, leuk! Dat zal iedereen aanspreken, want we hebben er allemaal mee te maken en de meesten kopen graag leuke dingen.

Nadere informatie

Waarom dit boekje? Productiebedrijf. Kiezen. Grootmagazijn. Magazijn van een winkel. Ervaring

Waarom dit boekje? Productiebedrijf. Kiezen. Grootmagazijn. Magazijn van een winkel. Ervaring Waarom dit boekje? Tijdens je opleiding ga je op stage. Je kunt op veel plekken stage lopen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een stage in de keuken of in een winkel. Of voor een stage in de bouw. Kiezen

Nadere informatie

Voorwaarden SNS Jongerenrekening

Voorwaarden SNS Jongerenrekening Voorwaarden SNS Jongerenrekening 8.4243.00.1607 (01-08-2016) Dit zijn de Voorwaarden SNS Jongerenrekening. In dit document lees je informatie over je betaalrekening en zie je welke afspraken er gelden.

Nadere informatie

HANDLEIDING TELESHOPPEN

HANDLEIDING TELESHOPPEN HANDLEIDING TELESHOPPEN Algemeen Deze handleiding gaat over de lesstof Teleshoppen, winkelen op internet. Deze handleiding hoort bij de elektronische lesstof die je terug kan vinden op internet. Kijk op;

Nadere informatie

Je geldzaken goed geregeld: een rustig gevoel!

Je geldzaken goed geregeld: een rustig gevoel! Je geldzaken goed geregeld: een rustig gevoel! Samen je centen de baas INFORMATIE VOOR NIEUWE CLIËNTEN GELD EN GELDZAKEN: SOMS BEST LASTIG Het gebeurt iedereen wel eens. Dat je een brief krijgt die je

Nadere informatie

Rabobank s-hertogenbosch en omstreken

Rabobank s-hertogenbosch en omstreken Rabobank s-hertogenbosch en omstreken Jouw spreekbeurt over de bank Wie aan de bank denkt, denkt waarschijnlijk aan veel geld. Grote gebouwen en mannen en vrouwen in pak. Maar wat doen ze nou eigenlijk

Nadere informatie

CBL Protocol PINNEN, JA GRAAG. betaalpas. www.supermarkt.nl. centraal bureau levensmiddelenhandel

CBL Protocol PINNEN, JA GRAAG. betaalpas. www.supermarkt.nl. centraal bureau levensmiddelenhandel CBL Protocol PINNEN, JA GRAAG betaalpas centraal bureau levensmiddelenhandel www.supermarkt.nl 2 CBL PROTOCOL PINNEN, JA GRAAG 3 1.0 De voordelen van pinnen Er zijn verschillende redenen waarom het prettig

Nadere informatie

Voorwaarden JongWijs Pakket

Voorwaarden JongWijs Pakket Voorwaarden JongWijs Pakket Dit zijn de Voorwaarden JongWijs Pakket. In dit document leest u welke afspraken er gelden voor het JongWijs Pakket. Bijvoorbeeld dat u als wettelijk vertegenwoordiger het JongWijs

Nadere informatie

WillebrordusDemos Sportvereniging KvK.nr: 40280237. Opgericht 1 november 1919 Postbank: 29.62.560. Postbus 8739, 4820 BA Breda CLUBGOUD CLUBGOUD 1

WillebrordusDemos Sportvereniging KvK.nr: 40280237. Opgericht 1 november 1919 Postbank: 29.62.560. Postbus 8739, 4820 BA Breda CLUBGOUD CLUBGOUD 1 CLUBGOUD CLUBGOUD 1 Paradijspas Met de Paradijspas kun je bij lokale partners en webwinkels spaartegoed opbouwen. Deze handleiding legt uit hoe je de Paradijspas kunt koppelen aan het spaarprogramma Clubgoud.

Nadere informatie

Inhoud. Mijn leven. ik ga verhuizen

Inhoud. Mijn leven. ik ga verhuizen Inhoud Inleiding...3 Hoofdstuk 1 Plannen... 4 Hoofdstuk 2 Meubels enzo... 6 Hoofdstuk 3 Geld... 8 Hoofdstuk 4 Winkelen... 10 Hoofdstuk 5 Adreswijziging... 12 Hoofdstuk 6 De sleutel!... 14 Hoofdstuk 7 Voorbereiden...

Nadere informatie

FAQ Retourpinnen. Voor de winkelier

FAQ Retourpinnen. Voor de winkelier FAQ Retourpinnen Voor de winkelier Is deze FAQ ook in het andere talen beschikbaar? Nee. Deze FAQ is alleen in het Nederlands. Is er een FAQ voor mijn kassamedewerkers? Ja. Kijk op www.pin.nl/retourpinnen.

Nadere informatie

Voorwaarden Jongerenbetaalrekening

Voorwaarden Jongerenbetaalrekening Voorwaarden Jongerenbetaalrekening Dit zijn de Voorwaarden Jongerenbetaalrekening. In dit document leest u informatie over deze betaalrekening en ziet u welke afspraken er gelden. Bijvoorbeeld dat u niet

Nadere informatie

Financiële opvoeding. September 2007

Financiële opvoeding. September 2007 Financiële opvoeding September 2007 Inhoud INHOUD... 1 1 INLEIDING... 2 1.1 AANLEIDING... 2 1.2 METHODE VAN ONDERZOEK... 2 1.3 ACHTERGRONDVARIABELEN... 3 LEESWIJZER... 4 2 ZAKGELD EN KLEEDGELD... 5 2.1

Nadere informatie

Naam :. SCORE Klas : Datum:.. Klas :.. Datum:..

Naam :. SCORE Klas : Datum:.. Klas :.. Datum:.. Naam :. Klas : Datum:.. SCORE Mogen winkeliers betalingen afronden op 5 eurocent? Sinds 1 september 2004 wordt in winkels in Nederland het totaalbedrag bij contante betaling afgerond op (een veelvoud van)

Nadere informatie

Je geldzaken goed geregeld: een rustig gevoel!

Je geldzaken goed geregeld: een rustig gevoel! Je geldzaken goed geregeld: een rustig gevoel! Samen je centen de baas GELD EN GELDZAKEN. SOMS BEST LASTIG. Het gebeurt iedereen wel eens. Dat je een brief krijgt die je niet goed begrijpt. Of dat je een

Nadere informatie

Voorwaarden SNS Studentenrekening

Voorwaarden SNS Studentenrekening Voorwaarden SNS Studentenrekening 8.4242.00.1607 (01-08-2016) Dit zijn de Voorwaarden SNS Studentenrekening. In dit document lees je informatie over je betaalrekening en zie je welke afspraken er gelden.

Nadere informatie

Handleiding kassa bij voorstellingen

Handleiding kassa bij voorstellingen Handleiding kassa bij voorstellingen Handleiding op één pagina Voorbereiding In de tas vindt je een Payleven-pinapparaat, een tablet, een USB-lader, twee kabeltjes en 'hier alleen pinnen'-bordjes. Ontbreekt

Nadere informatie

Voorwaarden. SNS Mobiel Bankieren

Voorwaarden. SNS Mobiel Bankieren Voorwaarden SNS Mobiel Bankieren Met SNS Mobiel Bankieren heb je de bank in je binnenzak. Je kunt overal je saldo checken en meteen geld overmaken. SNS Mobiel Bankieren werkt op iedere mobiele telefoon

Nadere informatie

Stap voor stap bankieren. Een aandeel in elkaar

Stap voor stap bankieren. Een aandeel in elkaar Stap voor stap bankieren Een aandeel in elkaar Belangrijke telefoonnummers +31 (0)88 722 6767 Bent u uw bankpas kwijt en wilt u uw bankpas laten blokkeren? Interhelp (088) 722 6767 Vanuit het buitenland

Nadere informatie

Nieuwsmail Juni 2014

Nieuwsmail Juni 2014 Tips voor op reis Sluit uw auto altijd goed af en laat nooit waardevolle spullen in de auto achter, ook niet als u maar heel even weg bent! Laat waardevolle spullen in ieder geval nooit in zicht liggen.

Nadere informatie

Inhoudsopgave. Jouw spreekbeurt over De Bank!

Inhoudsopgave. Jouw spreekbeurt over De Bank! Jouw spreekbeurt over De Bank! Wie aan de bank denkt, denkt waarschijnlijk aan veel geld. Grote gebouwen en mannen en vrouwen in pak. Maar wat doen ze nou eigenlijk op die bank? En wat gebeurt er met jouw

Nadere informatie

(1 m.) Klassikale aftrap De docent stelt jou als gastdocent voor.

(1 m.) Klassikale aftrap De docent stelt jou als gastdocent voor. (1 m.) Klassikale aftrap De docent stelt jou als gastdocent voor. Beschrijving (ter info voor gastdocent) Deze gastles gaat over geldzaken (inzicht) en de diensten van een bank. Sparen en lenen zijn, naast

Nadere informatie

Particulier Pakket. Betalen en sparen bij Handelsbanken

Particulier Pakket. Betalen en sparen bij Handelsbanken Particulier Pakket Betalen en sparen bij Handelsbanken Betalen en sparen bij Handelsbanken Als particuliere klant van Handelsbanken kunt u gebruikmaken van ons Particulier Pakket met een volledig aanbod

Nadere informatie

Voorwaarden SNS Jongerenrekening. Voorwaarden SNS Jongerensparen ( )

Voorwaarden SNS Jongerenrekening. Voorwaarden SNS Jongerensparen ( ) Voorwaarden SNS Jongerenrekening en Voorwaarden SNS Jongerensparen 8.4243.00.1711 (01-11-2017) Voorwaarden SNS Jongerenrekening Dit zijn de Voorwaarden SNS Jongerenrekening. In dit document lees je informatie

Nadere informatie

V5. Hoeveel keer in het afgelopen jaar heeft u on-line nieuwe producten en/of diensten gekocht? En tweedehands producten?

V5. Hoeveel keer in het afgelopen jaar heeft u on-line nieuwe producten en/of diensten gekocht? En tweedehands producten? VRAGENLIJST PERIODIEKE DOELGROEPONDERZOEK II: Hilversum, februari 2006 E-COMMERCE (2005.09.015) 1.3614 INTRODUCTIE: Welkom bij dit onderzoek naar on-line winkelen. Klik op 'volgende' om verder te gaan.

Nadere informatie

Professioneel Communiceren. Advies rapport : Online betalen X- treme 21. Titelblad. Klas: CMD2C. Rick van Willigen 0822845 Jonathan Reijneveld 0818418

Professioneel Communiceren. Advies rapport : Online betalen X- treme 21. Titelblad. Klas: CMD2C. Rick van Willigen 0822845 Jonathan Reijneveld 0818418 Professioneel Communiceren Advies rapport : Online betalen X- treme 21 Titelblad Klas: CMD2C Rick van Willigen 0822845 Jonathan Reijneveld 0818418 Inleiding Voor het vak Professioneel Communiceren hebben

Nadere informatie

Handig om te weten in de onbemande vestiging Leusden-Zuid

Handig om te weten in de onbemande vestiging Leusden-Zuid Handig om te weten in de onbemande vestiging Leusden-Zuid Openingstijden Maandag t/m vrijdag van 10.00-18.00 uur. De bibliotheek van Leusden Zuid is, op een aantal contacturen na, een onbemande bibliotheek.

Nadere informatie

OP KAMERS Opdrachtenblad Categorie:

OP KAMERS Opdrachtenblad Categorie: Opdrachten Opdracht 1 Jasmina raadt Wesley aan om wat vaker bij zijn ouders te gaan eten. Welke tips kun je nog meer bedenken om geld te besparen op het moment dat je wat krapper zit? Wesley woont op kamers.

Nadere informatie

Gastles: Hoe word ik rijk?

Gastles: Hoe word ik rijk? Gastles: Hoe word ik rijk? Hoe word je rijk? Dat willen we natuurlijk allemaal weten. In deze presentatie krijg je veel tips. Eerst een quiz om te kijken hoe veel jullie weten. Wie weet er veel? Pak je

Nadere informatie

Inhoud. Mijn leven. het internet en ik

Inhoud. Mijn leven. het internet en ik Inhoud Inleiding...3 Hoofdstuk 1 Wachtwoord... 4 Hoofdstuk 2 Cybercrime... 6 Hoofdstuk 3 Oplichting... 8 Hoofdstuk 4 Verbinding... 10 Hoofdstuk 5 Webwinkels... 12 Hoofdstuk 6 Sociale media... 14 Hoofdstuk

Nadere informatie

Dat is een koopje! HOOFDSTUK 8 WOORDEN. Kies het goede woord. Ik ga even naar de... Ik ga sla en tomaten halen. a groenteman b slager

Dat is een koopje! HOOFDSTUK 8 WOORDEN. Kies het goede woord. Ik ga even naar de... Ik ga sla en tomaten halen. a groenteman b slager 119 119 HOOFDSTUK 8 Dat is een koopje! WOORDEN 1 2 3 1 Ik ga even naar de.... Ik ga sla en tomaten halen. a groenteman b slager 2 Wil je wat drinken? Ja graag, een... koffie alsjeblieft. a fles b beker

Nadere informatie

Voorwaarden SNS Mobiel Bankieren

Voorwaarden SNS Mobiel Bankieren Voorwaarden SNS Mobiel Bankieren 8.3990.00 (20-07-2017) Voorwaarden SNS Mobiel Bankieren Met SNS Mobiel Bankieren heb je de bank altijd op zak. Je kunt overal je saldo checken en meteen geld overmaken.

Nadere informatie

Weet jij wat je uitgeeft en wat er binnen komt? Samen slimmer met geld

Weet jij wat je uitgeeft en wat er binnen komt? Samen slimmer met geld Weet jij wat je uitgeeft en wat er binnen komt? Samen slimmer met geld Dit Samen slimmer met geld dagboek is van: Waarom een Samen slimmer waar je gebruik van maakt niet, zoals 4. Kijk of je kunt besparen

Nadere informatie

Algemene voorwaarden Overstapservice

Algemene voorwaarden Overstapservice Algemene voorwaarden Overstapservice Wat is de Overstapservice? De Overstapservice maakt veranderen van betaalrekening van de ene naar de andere bank eenvoudiger. Je betalingsverkeer loopt namelijk zonder

Nadere informatie

Maak je eigen jaarbegroting

Maak je eigen jaarbegroting Maak je eigen jaarbegroting Inleiding Een begroting maken. Het woord begroting wordt normaal gesproken alleen gebruikt bij bedrijven en de overheid. Maar het is tijd om ook jouw budget dezelfde aandacht

Nadere informatie

ONLINE BETALINGEN VOOR JE ONLINE AUTOSHOWROOM

ONLINE BETALINGEN VOOR JE ONLINE AUTOSHOWROOM ONLINE BETALINGEN VOOR JE ONLINE AUTOSHOWROOM WIL JIJ OOK ONLINE CONVERSIE? Lees dan mee... Uit diverse onderzoeken blijkt dat consumenten vooral online bronnen raadplegen maar daarna alsnog naar een dealer

Nadere informatie

Betalen Uw bank dichtbij.

Betalen Uw bank dichtbij. Betalen Uw bank dichtbij. 2 U wilt eenvoudig uw bankzaken regelen? Met ons betaalpakket doet u dat op úw manier. In deze tijd kunt u niet meer zonder een betaalpakket. Contant geld opnemen met een betaalpas,

Nadere informatie

Voorwaarden Betaaldiensten Particulieren

Voorwaarden Betaaldiensten Particulieren Voorwaarden Betaaldiensten Particulieren Inhoudsopgave 1. Onderwerp en voorwaarden 1.1. Waarvoor gelden deze voorwaarden? 1.2. Gelden er ook andere voorwaarden? 2. Betaalrekening 2.1. Waarvoor kunnen u

Nadere informatie

Uitmetkorting.nl. Internet korting ontrafeld

Uitmetkorting.nl. Internet korting ontrafeld Uitmetkorting.nl Internet korting ontrafeld Inhoud Internet korting ontrafeld 3 Kortingsbon 4 Kortingscode 5 Dag deal 7 Last minute 9 Vroegboekkorting 11 Uitverkoop en sale 13 Bijzondere Sale 14 Kortlopende

Nadere informatie

Hoofdstuk 2: Kom je ermee uit?

Hoofdstuk 2: Kom je ermee uit? Hoofdstuk 2: Kom je ermee uit? Een middagje shoppen. a 75 209 x 100% = 35,9%. b 209 : 3,72 = 56,18. Dus zij moet 57 uur werken om de nieuwe jas te kunnen kopen. c Zij had eerst kunnen sparen of zij had

Nadere informatie

Veel gemak met je bank op zak. Overal je geldzaken regelen met de SNS Mobiel Bankieren app

Veel gemak met je bank op zak. Overal je geldzaken regelen met de SNS Mobiel Bankieren app Veel gemak met je bank op zak Overal je geldzaken regelen met de SNS Mobiel Bankieren app Inhoud Wat kun je met de app? Met de SNS Mobiel Bankieren app heb je de bank altijd bij je. Geld overmaken, saldo

Nadere informatie

Bankieren waar en wanneer je wilt

Bankieren waar en wanneer je wilt Bankieren waar en wanneer je wilt Snel je saldo checken of geld overmaken op je telefoon of tablet? Dat doe je met de SNS Mobiel Bankieren app. Veilig en wel zo makkelijk. Inhoud Wat kun je met de app?

Nadere informatie

REKENMODULE GELD. Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen

REKENMODULE GELD. Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen REKENMODULE GELD Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Colofon RekenGroen. Rekenen voor vmbo- groen en mbo- groen Extra Rekenmodule Geld Leerlingtekst Versie 1.0. November 2012 Auteurs: Mieke Abels, Monica

Nadere informatie

Stap voor stap bankieren. Samen sterker

Stap voor stap bankieren. Samen sterker Stap voor stap bankieren Samen sterker Belangrijke telefoonnummers Inhoudsopgave +31 (0)88 722 6767 Bent u uw bankpas kwijt en wilt u uw bankpas laten blokkeren? Interhelp (088) 722 6767 Vanuit het buitenland

Nadere informatie

DVD Jongeren en schulden

DVD Jongeren en schulden DVD Jongeren en schulden Werkwijze: De leerlingen bekijken het filmpje. Daarna krijgen zij een vragenlijst die ze beginnen invullen zo ver ze kunnen. Daarna wordt de film opnieuw bekeken in drie delen

Nadere informatie

Reglement Privérekening

Reglement Privérekening Particulier Betalen Reglement Privérekening Dit reglement is van toepassing vanaf 1 juli 2015. Dit is het Reglement Privérekening van RegioBank. In dit reglement leest u wat u nodig heeft om te betalen

Nadere informatie

Betalen Wij zijn uw bank.

Betalen Wij zijn uw bank. Betalen Wij zijn uw bank. 2 U wilt eenvoudig uw bankzaken regelen? Met ons betaalpakket doet u dat op úw manier. In deze tijd kunt u niet meer zonder een betaalpakket. Pinnen, overboeken en betalen. Op

Nadere informatie

Woordenlijst. Categorieën: economie en algemeen

Woordenlijst. Categorieën: economie en algemeen Woordenlijst Categorieën: economie en algemeen Aanbieding, de Iets wat goedkoper is dan anders. De schoenen zijn in de aanbieding: ze zijn 20 euro goedkoper deze week. 6 Aanbod, het Wat er allemaal te

Nadere informatie

ABN AMRO Credit Card. Zó gebruikt u uw ABN AMRO Credit Card. Informatie: ABN AMRO Creditcard Services 0900-80 16 (Lokaal tarief)

ABN AMRO Credit Card. Zó gebruikt u uw ABN AMRO Credit Card. Informatie: ABN AMRO Creditcard Services 0900-80 16 (Lokaal tarief) Informatie: ABN AMRO Creditcard Services 0900-80 16 (Lokaal tarief) www.abnamro.nl/creditcards ABN AMRO Credit Card Zó gebruikt u uw ABN AMRO Credit Card 75373/AAB/BRO34 augustus 2009 Inhoud Overal ter

Nadere informatie

Veel gemak met je bank op zak. Overal je geldzaken regelen met de SNS Mobiel Bankieren app

Veel gemak met je bank op zak. Overal je geldzaken regelen met de SNS Mobiel Bankieren app Veel gemak met je bank op zak Overal je geldzaken regelen met de SNS Mobiel Bankieren app Inhoud Wat kun je met de app? Met de SNS Mobiel Bankieren app heb je de bank altijd bij je. Geld overmaken, saldo

Nadere informatie

VX680 Handleiding. Auteur: Marco Snel Datum: 27 juli 2017 Versie: 2.0

VX680 Handleiding. Auteur: Marco Snel Datum: 27 juli 2017 Versie: 2.0 VX680 Handleiding Auteur: Marco Snel Datum: 27 juli 2017 Versie: 2.0 Inhoudsopgave Inhoudsopgave... 2 1. Opstarten pinapparaat... 3 2. Een klant wil een kaartje kopen met pin of contactloos betalen...

Nadere informatie

KIEZEN OF DELEN? Opdrachtenblad Niveau:

KIEZEN OF DELEN? Opdrachtenblad Niveau: Opdrachten Opdracht 1 Wat vind je van de aankoop van Melanie? Snap je waarom Melanie een nieuwe tablet heeft gekocht? Melanie heeft het geld voor de tablet geleend. Zou jij geld aan Melanie uitlenen als

Nadere informatie

December 2014 Betalen aan de kassa 2013

December 2014 Betalen aan de kassa 2013 December 2014 Betalen aan de kassa 2013 Betalen aan de kassa 2013 Betalen aan de kassa 2013 Uitkomsten DNB/Betaalvereniging Nederland onderzoek naar het gebruik van contant geld en de pinpas in Nederland

Nadere informatie

6 Cluster 5: detailhandel non-food ook op bestelling

6 Cluster 5: detailhandel non-food ook op bestelling 6 Cluster 5: detailhandel non-food ook op bestelling 6.1 Typering van het cluster Winkels in non-food met veel bestellingen die bij aflevering, direct daarna of direct daaraan voorafgaand worden betaald,

Nadere informatie

handleiding lenen Verstandig omgaan met uw lening

handleiding lenen Verstandig omgaan met uw lening handleiding lenen Verstandig omgaan met uw lening verstandig omgaan met uw lening Uw lening in het kort Hoe houdt u controle over uw lening? Gebruikmaken van uw lening Opnemen, betalen, overboeken. Uw

Nadere informatie

Curatele regelen? SNS Bank maakt het makkelijk

Curatele regelen? SNS Bank maakt het makkelijk Curatele regelen? SNS Bank maakt het makkelijk Als curator beheer je de financiën van een ander. SNS Bank helpt je hier graag bij. In deze folder vind je alles wat je moet weten om snel en gemakkelijk

Nadere informatie

Overeenkomst en voorwaarden Sparen

Overeenkomst en voorwaarden Sparen Overeenkomst en voorwaarden Sparen Inhoud JOUW OVEREENKOMST MET ONS... 3 VOORWAARDEN SPAREN... 4 1. Wat hoort er bij je spaarrekening?... 4 2. Welke algemene regels gelden voor je spaarrekening?... 4 3.

Nadere informatie

We hebben verschillende manieren waarop je bij ons kan betalen. U kan kiezen uit volgende betaalwijzes:

We hebben verschillende manieren waarop je bij ons kan betalen. U kan kiezen uit volgende betaalwijzes: Bestelling plaatsen Een bestelling plaatsen is heel eenvoudig. Je kan kiezen om online te bestellen en online te betalen, of je kan een product reserveren in de Keuken-Machine online shop, je kiest voor

Nadere informatie

Veel gemak met je bank op zak. Overal je geldzaken regelen met de SNS Mobiel Bankieren app

Veel gemak met je bank op zak. Overal je geldzaken regelen met de SNS Mobiel Bankieren app Veel gemak met je bank op zak Overal je geldzaken regelen met de SNS Mobiel Bankieren app Inhoud Wat kun je met de app? Met de SNS Mobiel Bankieren app heb je de bank altijd bij je. Geld overmaken, saldo

Nadere informatie